DAGBOKA: Gir Østerrike-hypen skylda

ezgif.com-optimize (12)

“Here comes da hotsteppah… MURDERAH”

 

På en kveld der såvel blinde og døve som futsalnørds (som bare bruker rare baller) lett kunne satt bedre straffer, hva passer vel bedre enn å snakke med den eneste som kan smykke seg med titlene norgesmester i døvefutsal OG hørefutsal: Marius Grønvold.

Også kjent som MC Thugster og G-Dawg, denne EMTIPS– og VMTIPS-låtsnekkeren har holdt en medium til lav profil i årets konkurranse, og plassert seg på 74. plass. Er han skuffet? Vi tok en prat med Egeberg Ærespris-kandidaten fra Moen i Målselv.

God kveld, Marius. Hva synes du om årets EMTIPS hittil?

– Jeg synes det har vært relativt få kjentfolk i tet. Denne Bendik ett-eller-annet har jo hatt en ganske klar ledelse lenge. Jeg vet ikke hvordan det ligger an nå, men han ledet vel med ti poeng ei stund. Det er artig for konkurransen at vi får stiftet nye bekjentskaper. Han kan jo bli en klassiker i framtidige EM- og VMTIPS-låter.

Enn hvis jeg forteller deg at han er sønnen til Åge Hareide?

i0000010

Marius Grønvold er “KSI Futsals ildsjel og strateg”, ifølge internett. Her en strategisk selfie tatt under intervjuet. Personen i bakgrunnen vet vi lite om.

– Å satan! Da har han sikkert peiling. Da var det ikke bare flaks. Forresten har jeg merket meg at Dagfinn Liljedal Elverum har vært helt der oppe og sniffet på en topp ti-plassering.

 Hva synes du om det, blir du sjalu?

– Ehmmm… ja.

Hva tror du er Dagfinns styrker i EMTIPS-sammenheng?

– Jeg tror Dagfinn har truffet spikeren på hodet når det gjelder underdogs, mener å huske at han hadde Wales helt til kvartfinalen. Men han hadde vært litt vill når det gjelder resultater, der var det alt fra 0-0 til 4-2.

Hva synes du om egen innsats da, du er nummer 74?

– Jeg har tippa feigt. Angrer veldig på at jeg lot meg bli med på opphausinga av Østerrike. Jeg hadde i utgangspunktet ikke trua på dem, men media hausa dem opp. Egentlig hadde jeg mer trua på Island enn Østerrike. Jeg angrer også på tipset om Harry Kane som mestscorende brite. Jeg ville egentlig velge Bale, men jeg så for meg at Kane ville fortsette storspillet fra Tottenham og kanskje ikke ta så mange elendige dødballer.

Noe annet du synes du kunne gjort annerledes for å være helt der oppe med Dagfinn og Bendik?

– Jeg tippa inkonsekvent, og det angrer jeg på. Jeg burde sjekka oppsettet og sett hvem som kunne møte hvem i sluttspillet. Det ble bare tull nå.

Du har bidratt på årets EMTIPS-låter. Hva synes du om mottakelsen?

– Mottakelsen… det har vært litt tvitring og noen comments, har det ikke det? Men jeg har ikke blitt gjenkjent på gata eller tatt high-five med randoms ennå.

Klarer du, som den EMTIPS-artisten du er, å freestyle en fire-fem bars nå om kveldens straffekonk? Gjerne om Zazas tilløp? Fort!

– Zazaza
danser cha-cha-cha
I tilløpet til en straffe som er lite
bra-bra-bra

Det var vel mer et haiku-dikt… har du noe du vil legge til?

– Legge til?

Ja.

– Jeg håper at olanten kan karre seg til en topp hundre-plassering når det nå nærmer seg slutten.

Hvordan skal jeg klare det? Jeg ligger på 213. plass.

– Ok. Topp 200, da.

Ok. Takk for intervjuet. Ha en fortsatt god kveld på verandaen på nedre Moen. Noen siste ord?

– Ja, jeg er jævlig skuffa siden jeg hadde satt to hundre kroner hos Unibet på at Italia skulle vinne finalen med to mål. Men det må du ikke si til han Per-Jarle.

Den er grei.

Av Ola Nymo Trulsen, skrekkelig nær lanterne rouge for andre EM på rad.

døv

Norgesmestere i døvefutsal 2009: Trondheim A. Vår mann er markert.

Leave a Reply

