DAGBOKA: HVEM ER NEST BEST PÅ RUSSLAND?

IMG_3479 (1)

OPPSAL, I KVELD KL. 18.25, I HAGEN MELLOM TO REKKEHUS:

– Er Oliver Kahn faren til Neuer? spør min sønn (7).

Han har på seg Russland-drakta han fikk av sin onkel for et år siden, og som gjør at han heier på dem og England (for der spiller Harry Kane) i EM. Han heier på russiske utøvere i alt som finnes av vinteridrett. Ved hans side står vår nabo, i Neuer-drakta han fikk av sin far i helga.

– Nei, Kahn er ikke faren til Neuer.

Inne har Østerrike-Ungarn starta, men noen ganger må hagefotballen gå foran.

– Er Rooney bedre enn Kane?

– Nei.

– Hvorfor har Rooney nr 10 da?

– Vet ikke.

– Hvem er den nest beste spilleren på Russland?

– Vet ikke. Dzagojev?*

– Ok, da er jeg han.

– Hvorfor det?

– Jeg spiller med Neuer. Han er best, da må jeg være nest best.

– OK.

Som den skarpe leser allerede har skjønt, så jeg ikke noe av første omgangen i det interne dobbeltmonarki-oppgjøret.

Jeg tipper at ungarerne takla hardt og vant en god del dueller, mens Alaba og Arnautovic ikke var fullt så gode som vanligvis er på klubblaget. Sånn var det i hvert fall i andre omgang.

Men for noen mål, dere. 2-0 til den østlige delen av dobbeltmonarkiet, og svært få poeng til noen av EMTIPS2016-deltakerne. (Så får vi se stort på at Østerrikes forsvarsspill liknet på det vi har prestert i 8. div med Wam-kam 2 denne sesongen på 1-0).

Østerrike var vel på forhånd en slags hipsterfavoritt. En mulig mørk hest som ble trukket fram i lyset så ofte at den til slutt fikk kommuneblondt hår. Denne turneringens Colombia 1994-variant?

Så var ungene i seng, klokka var ni, og det var tid for storkamp. Portugal-Island. En av historiens beste spillere mot Birkir Mar Sævarsson. Vi skulle endelig få se hvilket av mesterskapets to stolteste kyst- og fiskerinasjoner som var best.

Det viste seg at de var like gode. I hvert fall til å score. Hvem hadde trodd det? Antakelig de færreste EM-tips-deltakerne.

Deilig med Bjarnason-scoring. Men nok en gang forsvarsspill på Wam-kam 2-nivå.

Dagens spiller: 7-er’n på Ungarn med så mange konsonanter på ryggen at jeg ikke orker å google riktig stavemåte. Og keeper-Kiraly. Han er til og med eldre enn Ståle (og ja, han har joggebukser).

IMG_3470.jpg


Dagens favorittøyeblikk:

Mål!! Mål!? Mål? Rødt kort? Rødt kort! Østerrike (og jeg) trodde de hadde utliknet. Men dommeren så så klart at Dragovic gjorde et forsøk på å kveste Ungarn-Kadar i opptakten.

Fra himmel til helvete på et sekund (straffekonk-varianten “himmel eller helvete”, eller “hælvete”, som de sier, er også favorittaktiviteten til “Dzagojev” og “Neuer” i friminuttene på skolen).

Dagens studio-øyeblikk:

Dobbeltmonarki-storkampen gikk på NRK2, og jeg glemte å skru over på rikskanalen fra Bergen før rett før kampstart i kyst og fiskeri-oppgjøret.

Men da fikk jeg også se korte glimt av det jeg tror var en dokumentar om Tsjernobyl, samt ti sekunder av Fuglefjell minutt for minutt. Fuglefjell-sendinga kan faktisk være artigere enn de sju sekundene med “analyse” TV 2 rekker i pausa.

* Det viser seg at Dzagojev ikke er med i troppen til Russland. Kunnskapshull som det bidrar nok til at jeg nå ligger nederst i Wam-kam-ligaen her, og dårligst av de tre påmeldte Sindre’ne i totalkonken.

Av Sindre Granly Meldalen, Dagbla-journalist, 8.divisjonsmidtstopper, potetdyrker og foreløpig nummer 191 i EMTIPS2016

Tagged , , , , , , , , ,

Leave a Reply

